Po narození našeho miláčka jsme s ním samozřejmě nechtěli být jen doma nebo chodit s kočárkem, ale vzít ho s sebou i na nějaký ten výlet. První rok to samozřejmě moc nešlo, ale letos jsme již chtěli někam vyrazit a jako nejlepší se nám zdál cyklo výlet s vozíkem za kolo. Má to výhodu v tom, že člověk nemusí dítě táhnout v sedačce na zádech a navíc na kole dokáže urazit větší vzdálenosti než pěšky. Jaký ale vozík?
Začalo zkoumání, čtení různých recenzí, dotazy prodejcům a ze všeho nám vyplynuly následující požadavky. Kvůli možnému druhému dítěti jednozačně dvoumístný vozík, výhodou je i to, že jedno dítě má přímo luxus co se týče prostoru. Ve vozíku jsme chtěli i nějaký úložný prostor, protože malé dítě potřebuje na delší výlet i docela dost věcí - pleny, něco na převlečení, jídlo, ubrousky atd. atd.
Další rozvažování bylo na tom, zda je jízda s vozíkem po silnici s vozíkem bezpečná. Přestože se nopařilo najít informaci o tom, že by se někdy něco dítěti ve vozíku stalo (a i většina prodejců toto přímo deklaruje jako velkou výhodu - bezpečnost), tak je jasné, že případná srážka s autem nedopadne nikdy dobře. I když řidiči jsou většinou hodně opatrní, když vidí vozík za kolem, což mohu po prvních zkušenostech potvrdit, tak nás to přece jen táhne spíše do přírody, kde auta nejezdí. Vozík tedy musí zvládnout i lehčí terén, konkrétně prašné polní a lesní cesty. Na toto má spousta uživatelů vozíků protichůdné názory - někteří považují odpružení za zbytečné, protože přes nerovnosti se musí jet stejně pomalu, druhý názor je opačný, že odpružení je nutné i na silnici, kde přejezd přes záplaty je pro dítě krajně nepříjemné, jízda po prašné cestě s kameny a neustálé drncání i při pomalé rychlosti dítě nemá rádo a protestuje. Z vlastní zkušenosti - dítě při větších nerovnostech opravdu protestuje kňouráním a díky špatnému stavu silnic třetí třídy to není zase tak neobvyklé. Nejhorší je neustálé drncání, pokud se tu a tam přejede nerovnost, tak to nevadí. Další požadavek byl tedy jasný - odpružení.
V současné době je na trhu jen několik vozíků, z nichž jen dva jsou odpružené. Modely Chariot s CAS odpružením (CX a Cougar), které zde distribuuje firma Dvě Plus Dvě, a Burley d`Lite, které zde distribuuje firma Azub. Prvně jmenované používají odpružení listovými péry, zavěšenými letmo na zadní části vozíku, jejich zdvih je ale malý, odhadem jen asi 2cm, výhodou je nastavování tvrdosti zkracováním listu, čímž se ale také snižuje zdvih. Burley zase používá odpružení gumovým silentblokem, zdvih si ani neodvažuji odhadovat, ale bude učitě ještě menší a nepovažuji to za pravé odpružení. Vozíky Chariot jsou navíc docela drahé, model CX stojí 22.990,- Kč a ještě je nutné dokoupit cyklistický set za 1.490,- Kč, tedy celkem 24,5 tisíce Kč. Burley d`Lite je levnější, 15.990,- Kč včetně cyklistického setu, i to je ale docela pálka.
Podtrženo a sečteno, takovou cenu jsme zaplatit nechtěli, navíc za odpružení, které je spíše komerční záležitostí než opravdovým odpružením. Začalo zvažování alternativ, což zřejmě řešilo více lidí, protože se snaží dodělat odpružení na neodpružené modely. Na vozík Croozer lze sehnat odpružení, které je ale řešené pomocí jakési gumy, navíc je ale zvětšena šířka vozíku, dodává Velo Fiala. Ani toto na mne nebudilo dobrý dojem, i když jde o funkční řešení, navíc cena 2900,- se mi rovněž zdála přemrštěná za kus kovové tyče a gumicuk.
Začal jsem tedy řešit vlastní odpružení a vybíral neodpružený vozík, na který by toto šlo nejlépe dodělat. Croozer se mi sice líbil, odrazovala mne ale váha vozíku, jeho šířka a také ne příliš velká přepravitelnost. Vozíky vyrábí i česká firma Azub (Aleš Zemánek Uherský Brod) a musím říci, že docela pěkné. Má dva modely, Azub Tom, který je ze železných trubek a je těžký přibližně jako Croozer, a Azub Jerry, který je z hliníkových trubek a váží pouze 10,9kg. Tyto vozíky navíc jako jediné odpovídají českým zákonům o provozu na pozemních komunikacích, když nejsou širší než 80cm. Další věc´bylo řešení závěsu kol, kde vede trubka přes celou šířku vozíku, což se hodilo pro přidělání odpružení. Nechtěl jsem totiž riskovat nezávislé zavěšení kol, které by namáhalo jednostranně postranní trubku vozíku.
Bylo tedy rozhodnuto, objednali jsme vozík Azub Jerry někdy ve středu a již v pátek nám došel přeprasvní službou domů - perfektní odezva. Navíc bez přirážky za cenu 6.490,- Kč, což je hluboko pod cenou ostatních vozíků.
Vzhled vozíku je výborný, žlutá barva je dobře vidět, skládání je sice složitější než např. u modelů Croozer a Chariot, řešené je závlačkou na kolech a jednou závlačkou na horní trubce. Pak se již jen vytáhne sedačka z horní trubky, sklopí postranice a vozík je složen.
V zadní části vozíku za sedačkou je velký úložný prostor, na sedačce popruhy pro připoutání dítěte, které by ale mohli být řešeny lépe. Doporučuji na ně koupit vycpávky, co se prodávají na bezpečnostní pásy do auta. Sedačku je vhodné také vystlat a dítě zajistit proti sjíždění, protože má tendenci si lehat a je v nepřirozené poloze. Pokud dítě usne, tak mu padá hlava na stranu, což řešíme dekou po stranách, která hlavičku podepře. Toto jsou ale problémy všech vozíků.
Na dalším obrázku vidíte původní zavěšení kol, trubku, která vede přes celou šířku a je přivařena přes ohnutý pásek k postranní trubce.
Dvacetipalcová kolečka se zasunují do této trubky a zajistí závlačkou.
Odpružení jsem řešil tak, že tuto trubku jsem odřízl, kvůli tomu, abych neporušil pevnost vozíku, jsem ji nahradil novou trubkou o stejné šířce jako rám 25mm, kterou jsem po stranách přišrouboval. Původní trubku jsem použil stále pro kolečka, ale zavěsil ji na kyvnou vidlici s pérem. Tu jsem otočil proti směru jízdy, protože pomocí vějířové matky jde úplně odepnout od pružiny a otočit, takže při přepravě nepřekáží přípojné oji na kolo, která se při skládání otáčí dolu pod vozík. Bez tohoto řešení by narazila do trubky a čněla nahoru a tím zhoršila složitelnost. Díky kyvné vidlici se vozík o něco zvedl, ale při zatížení jen asi o 3-4 cm, při využití plného zdvihu je dokonce o 1-2cm nižší, celý zdvih je cca 5cm, záleží na použité délce pružiny. Původní obavy z toho, co to bude dělat při odpružení kol, která jsou na sobě závislá se nepotvrdily a odpružení funguje bezvadně.
Ještě pohled na všechny části. Trubku pro připevnění kol jsem musel přišroubovat tak, že jsem ohnul oboustranný šroub kolem ní, protože zde nelze přišroubovat - do trubky se strká kolečko. idelální by bylo vše svařit, což je ale problém a nechtělo se mi shánět někoho, kdo umí vařit hliník.
Celou konstrukci jsem nastříkal černým matným autosprejem, který nepotřebuje základní barvu, sice není na hliník, ale vypadá to, že bude držet dobře. Budoucnost ukáže.
Takto vypadá detail odpružení u nesmontovaného vozíku.
A takto již na smontovaném vozíku z vnitřní strany.
A takto z vnější strany.
Dětem se ve vozíku líbí, pouze když trvá cesta delší dobu, tak se začínají nudit. Proto je dobré jim dát do vozíku nějaké hračky a je vhodné dělat časté přestávky. Často v něm také spí, protože je cesta udrncá.
Moje úpravy vozíku tímto nekončí, protože na řadě je joggingový set - přidělání předního kolečka a madla zezadu vozíku, který výrobce nevyrábí. Azub v této době začal prodávat nový typ Jerryho, který má posunuta hlavní kolečka směrem dozadu a dopředu lze namontovat dvě menší postranní otočná kolečka a udělat z vozíku kočárek. Vypadá to výborně. Na náš starší typ se dělá jen jedno kolečko, které se připevňuje na ojnici, což nevypadá tak dobře.